Zasady organizacji i zaliczania praktyk w Instytucie Neofilologii UBB
W Instytucie Neofilologii UBB praktyki realizowane są zgodnie z Zarządzenie Nr 1694/2022/2023 Rektora Akademii Techniczno-Humanistycznej z dnia 18 października 2022 roku.
Pełny i jednolity tekst regulaminu praktyk - specjalność nauczycielska [PDF]
Skrócona instrukcja praktyk nauczycielskich na filologii angielskiej UBB [PDF]
Poniżej wyciąg z Regulaminu. W razie wątpliwości zawsze proszę odwoływać się do jednolitego tekstu z linku powyżej.
Instytut Neofilologii
Wydziału Humanistyczno-Społecznego
Uniwersytetu Bielsko-Bialskiego
REGULAMIN PRAKTYK ZAWODOWYCH
dla studentów kierunku filologia angielska, specjalność nauczycielska,
studia licencjackie od naboru 2023/2024
- w punkcie 1 jej celów,
- w punkcie 2 form realizacji praktyki zawodowej,
- w punkcie 3 charakterystyki odbywanej praktyki,
- w punkcie 4 miejsca odbywania praktyki oraz jej wymiaru czasowego,
- w punkcie 5 organizacji i warunków zaliczania praktyk oraz warunków zwalniania studentów z obowiązku odbycia praktyki,
- w punkcie 6 obowiązków studenta realizującego praktyki zawodowe,
- w punkcie 7 obowiązków opiekuna akademickiego sprawującego nadzór nad studentem realizującym praktyki pedagogiczne,
- w punkcie 8 obowiązków nauczyciela sprawującego nadzór nad studentem realizującym praktyki w wybranej placówce oświatowej,
- w punkcie 9 spisu obowiązującej dokumentacji,
- załączników.
Regulamin praktyk zawodowych dotyczy studentów realizujących program studiów pierwszego stopnia w formie studiów stacjonarnych i niestacjonarnych na kierunku filologia angielska o specjalności nauczycielskiej od roku akademickiego 2023/2024.
Cele praktyki zawodowej
Celem praktyki zawodowej realizowanej przez studentów studiów pierwszego stopnia na kierunku filologia angielska o specjalności nauczycielskiej jest kształtowanie odpowiednich postaw oraz kompetencji wymaganych w ramach realizacji zadań wychowawczo-edukacyjnych szkoły lub placówki systemu oświaty oraz środowiska, w jakim one działają. Student realizujący praktykę zawodową powinien więc zapoznać się z zadaniami dydaktycznymi realizowanymi przez szkołę lub placówkę systemu oświaty oraz ze sposobem jej funkcjonowania i organizacji pracy. Podczas realizacji praktyki student powinien zapoznać się z rodzajami dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole lub placówce systemu oświaty, a także nabyć wiedzę wynikającą z obserwacji pracy nauczyciela wychowawcy i/lub nauczyciela języka angielskiego, w tym tą, dotyczącą jego interakcji z uczniami oraz sposobu, w jaki planuje i przeprowadza zajęcia wychowawcze, ze szczególnym uwzględnieniem metod i form pracy, wykorzystywanych pomocy dydaktycznych, a także form oceniania (w tym zadawania i sprawdzania zadań domowych). Dodatkowo student ma okazję obserwować i analizować sposób w jaki nauczyciele języka angielskiego integrują działania opiekuńczo-wychowawcze oraz dydaktyczne w klasie szkolnej. Praktyki zawodowe pozwalają również studentowi na zaplanowanie i przeprowadzenie określonej regulaminem, a zgodnej z wymaganiami, liczby zajęć dydaktycznych pod nadzorem szkolnego opiekuna praktyk. Przy pomocy zarówno szkolnego opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich student może poddać swoje działania w klasie szkolnej krytycznej analizie, co prowadzi do skutecznego współdziałania pomiędzy instytucjami odpowiedzialnymi za realizację praktyk zawodowych, a co za tym idzie, pozwala na skuteczne poszerzanie wiedzy studenta.
W związku z powyższym, realizacja praktyki zawodowej powinna pozwolić studentowi na osiągnięcie efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych, które zostały szczegółowo opisane w module dotyczącym Praktyki Zawodowej (stanowi on załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu).
Formy realizacji praktyki zawodowej
W ramach realizacji praktyk zawodowych na studiach pierwszego stopnia na kierunku filologia angielska o specjalności nauczycielskiej, student ma obowiązek zrealizować 150 godzin praktyk, za które otrzyma 7 punktów ECTS. Realizacja praktyk rozpoczyna się na 3 semestrze studiów i trwa do semestru 5, a w jej ramach student odbywa odpowiednio:
- w semestrze 3 - 30 godzin praktyk psychologiczno-pedagogicznych, za co otrzymuje 1 punkt ECTS;
- w semestrze 4 - 60 godzin praktyk obserwacyjnych, za co otrzymuje 3 punkty ECTS;
- w semestrze 5 - 60 godzin praktyk czynnych, za co otrzymuje 3 punkty ECTS.
Praktyki odbywają się w czasie trwania semestru na nie przeznaczonego równolegle do zajęć odbywających się na danym semestrze. Istnieje możliwość przeniesienia obowiązku realizacji praktyk na inny semestr, po uprzednim uzyskaniu zgody Dziekana Wydziału Humanistyczno-Społecznego, która każdorazowo wydawana jest na wyraźną i formalną prośbę studenta i wymaga wstępnej akceptacji uczelnianego opiekuna praktyk. Zaliczenie praktyk zawodowych jest warunkiem koniecznym do spełnienia przed przystąpieniem studenta do egzaminu dyplomowego, a realizacja praktyk nie zwalnia studenta z konieczności uczęszczania na zajęcia i nie jest podstawą do usprawiedliwienia absencji.
Charakterystyka praktyk zawodowych
Podstawowym celem praktyki psychologiczno-pedagogicznej (30 godzin) jest zapoznanie się z charakterystyką funkcjonowania placówki oświatowej, w tym z obowiązująca dokumentacją (statutem, wewnątrzszkolnym systemem oceniania, przedmiotowym systemem oceniania, obowiązującym prawem oświatowym, regulaminami), a także obserwacja czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk oraz pracowników placówki w toku prowadzonych przez nich działań, ze szczególnym uwzględnieniem pracy wychowawcy, pedagoga, psychologa, nauczyciela wspomagającego, bibliotekarza oraz kierownika. Dodatkowo, student odbywający praktyki może obserwować zajęcia pozalekcyjne, pracę kółek przedmiotowych oraz zajęć świetlicowych. Obserwacja czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk w toku prowadzonych przez niego lekcji (zajęć) oraz aktywności uczniów. W miarę możliwości, student może uczestniczyć w konsultacjach nt. pracy wychowawczej z innymi nauczycielami, pedagogiem, psychologiem szkolnym oraz innymi specjalistami pracującymi z uczniem, np. logopedą. Podczas realizacji praktyk psychologiczno-pedagogicznych student jest zobowiązany do wypełnienia dziennika praktyk/tygodniowej karty czasu pracy, stanowiącej załącznik nr 2 do niniejszego regulaminu.
W ramach praktyk obserwacyjnych (60 godzin) studenci uczęszczają na lekcje języka angielskiego. Praktyka ma na celu zapoznanie studentów z warsztatem pracy nauczyciela języka angielskiego. Podczas jej odbywania student jest zobowiązany do analizy i wyciągania wniosków wynikających z zaobserwowanych sytuacji dydaktycznych, ze szczególnym uwzględnieniem teorii, metod oraz technik poznanych przez praktykantów podczas studiów. Podczas realizacji praktyk obserwacyjnych student jest zobowiązany do wypełnienia wymaganej dokumentacji, w tym dziennika praktyk/tygodniowej karty czasu pracy (załącznik nr 2) oraz 10 dowolnie wybranych kart obserwacji dostępnych na stronie Instytutu Neofilologii oraz w ramach załącznika nr 3 do tego regulaminu.
W ramach praktyk czynnych, realizowanych na 5 semestrze w ilości odpowiadającej 60 godzinom zajęć, student samodzielnie, aczkolwiek pod opieką szkolnego opiekuna praktyk, przeprowadza lekcje języka angielskiego. W czasie praktyk czynnych studenci wypełniają dziennik praktyk/tygodniową kartę czasu pracy (załącznik nr 2) oraz kartę obserwacyjną (15 razy) (dostępna na stronie Instytutu Neofilologii oraz w formie załącznika nr 4 do niniejszego regulaminu). Na każdej kopii karty powinien znaleźć się komentarz i podpis szkolnego opiekuna praktyk. Komentarz ten, poza ustną informacją zwrotną uzyskaną od opiekuna w szkole, jest istotną wskazówką dla studentów jako praktykantów przygotowujących się do wykonywania zawodu nauczyciela.
Miejsca odbywania praktyki
Praktyki zawodowe odbywają się w szkołach i placówkach systemu oświaty, w których do zajmowania stanowiska nauczyciela są wymagane kwalifikacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela. Student samodzielnie znajduje miejsce odbywania praktyk. Szkolnym opiekunem praktyki w przypadku praktyk psychologiczno-pedagogicznych może zostać nauczyciel wychowawca (w tym również nauczyciel języka angielskiego) lub inny pracownik szkoły, który umożliwi studentowi realizacje wymaganych zadań, a w przypadku realizacji praktyk obserwacyjnych i czynnych musi to być nauczyciel języka angielskiego.
Organizacja i warunki zaliczenia/zwalniania z obowiązku realizacji praktyk zawodowych
Obowiązki studenta realizującego praktyki zawodowe
Obowiązki studenta odbywającego praktykę zawodową na studiach pierwszego stopnia na kierunku filologia angielska o specjalności nauczycielskiej obejmują:
Obowiązki uczelnianego opiekuna praktyk
Do obowiązków uczelnianego opiekuna praktyk zawodowych należy:
Obowiązki szkolnego opiekuna praktyk
Spis obowiązującej dokumentacji znajdującej się w załącznikach do niniejszego regulaminu
Moduł Praktyk Zawodowych
Druk PS_nr_9
PRAKYKA ZAWODOWA
Kierunek: Filologia angielska
Specjalność: nauczycielska
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Profil: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne / niestacjonarne
Zaliczenie praktyki – rok: II, III semestr: 3, 4, 5
Liczba punktów ECTS: 7 (1, 3, 3)
Czas trwania praktyki: zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela na podstawie art. 68 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. poz.1668, z późn. zm.) w odniesieniu do realizacji praktyk zawodowych realizowanych w wymiarze nie mniejszym niż określony w standardzie kształcenia dla studiów nadających kwalifikacje pedagogiczne (nauczycielskie) na kierunku filologia angielska, praktyka pedagogiczna ma być realizowana w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin i jest na ATH realizowana w układzie około 52 tygodni.
Praktyka zawodowa ma na celu kształtowanie kompetencji praktycznych poprzez zapoznanie studentów ze specyfiką placówki, w której praktyka jest odbywana, a w szczególności:
Placówki oświatowe - szkoły podstawowe i przedszkola.
Numer (Symbol) |
Efekty uczenia się dla modułu zajęć Student, który zaliczył moduł zajęć zna i rozumie/potrafi/jest gotów do |
Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się |
WIEDZA |
||
P_W01 |
zadania dydaktyczne, które są realizowane przez szkołę lub placówkę systemu oświaty, w której odbywają się praktyki |
|
P_W02 |
sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły lub placówki systemu oświaty, w której odbywają się praktyki |
|
P_W03 |
typy dokumentacji organizującej działalność dydaktyczną prowadzoną w szkole lub placówce systemu oświaty |
|
UMIEJĘTNOŚCI |
||
P_U01 |
wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy nauczyciela, w tym sposobu interakcji z uczniami oraz sposobem planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych, a także jest w stanie aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, w tym sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej |
|
P_U02 |
zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych lekcję języka angielskiego |
|
P_U03 |
przeanalizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie odbywania praktyk zawodowych |
|
KOMPETENCJE SPOŁECZNE |
||
P_K01 |
skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych. |
|
Szczegółowe treści realizowane na praktykach zawodowych pedagogicznych określa Szczegółowy Program Praktyk Zawodowych Pedagogicznych tworzony w uzgodnieniu przez poszczególnych nauczycieli-opiekunów praktyk w placówkach, w których studenci odbywają̨ praktyki.
W trakcie praktyk student zobowiązany jest do prowadzenia dokumentacji praktyk, konfrontowania wiedzy teoretycznej z praktyką, ocenienia własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela, konsultowania się z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i prowadzonych lekcji.
Semestr III - praktyki pedagogiczno-psychologiczne (30 godz.), 1 pkt. ECTS
Przygotowanie praktyczne w zakresie psychologiczno-pedagogicznym odbywa się̨ w semestrze zimowym. Student odbywa praktykę̨ w wybranych szkołach pod opieką i kierunkiem nauczyciela, gdzie zapoznaje się ze specyfiką szkoły podstawowej lub przedszkola; w szczególności poznaje realizowane przez nią zadania opiekuńczo-wychowawcze, sposoby organizowania pracy pracowników i uczestników procesów pedagogicznych oraz sposoby prowadzenia dokumentacji szkolnej.
Semestr IV - praktyki obserwacyjne/bierne (60 godz.), 3 pkt. ECTS
W toku praktyk obserwacyjnych student obserwuje czynności podejmowane przez opiekuna praktyk podczas prowadzonych przez niego lekcji, w tym: tok metodyczny lekcji; stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne; interakcję dorosły (nauczyciel, wychowawca) – uczeń; procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w klasie, ich prawidłowości i zakłócenia; sposoby aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziomu aktywności poszczególnych uczniów; sposoby oceniania uczniów; sposoby zadawania i kontrolowania pracy domowej; dynamikę i klimat społeczny klasy; funkcjonowanie w czasie lekcji poszczególnych uczniów, z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych; działania podejmowane przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny; organizację przestrzeni w klasie i sposoby jej zagospodarowania.
Semestr V – praktyki czynne (60 godz.), 3 pkt. ECTS
W ostatnim semestrze praktyk student, w porozumieniu z nauczycielem-opiekunem praktyk w danej jednostce, opracowuje autorskie konspekty zajęć uwzględniając organizację pracy w grupach, przygotowywanie pomocy dydaktycznych, środków multimedialnych i technologii informacyjnej. Przy wsparciu nauczyciela-opiekuna oceniania uczniów i określa praktyczne sposoby sprawowania kontroli nad ich pracą w toku zajęć oraz szczegółowe działania na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych.
Uczy się również, jak aktywnie pełnić rolę nauczyciela, czyli formułuje cele; dobiera metody i formy pracy oraz środki dydaktyczne; dostosowuje metody i formy pracy do realizowanych treści, etapu edukacyjnego oraz dynamiki grupy uczniowskiej; organizuje i prowadzi lekcje w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze; wykorzystuje w toku lekcji środki multimedialne i technologię informacyjną; dostosowuje sposoby komunikacji do poziomu rozwoju uczniów; animuje aktywności poznawcze i współdziałanie uczniów; rozwija umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnej; organizuje pracę uczniów w grupach zadaniowych; dostosowuje podejmowane działania do możliwości i ograniczeń uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; diagnozuje poziom wiedzy i umiejętności uczniów; analizuje i interpretuje zaobserwowane albo doświadczane sytuacje i zdarzenia pedagogiczne.
Numer (Symbol) |
Efekty uczenia się dla modułu zajęć Student, który zaliczył moduł zajęć zna i rozumie/potrafi/jest gotów do |
Odniesienie do form zajęć |
Sposób weryfikacji i oceny efektu uczenia się |
WIEDZA |
|||
P_W01 |
zadania dydaktyczne, które są realizowane przez szkołę lub placówkę systemu oświaty, w której odbywają się praktyki |
szkolenie BHP
praktyki psychologiczno-pedagogiczne
praktyki obserwacyjne |
Dziennik Praktyk/Tygodniowa Karta Czasu Pracy
Karty obserwacyjne |
P_W02 |
sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły lub placówki systemu oświaty, w której odbywają się praktyki |
praktyki psychologiczno-pedagogiczne
praktyki obserwacyjne
praktyki czynne |
Dziennik Praktyk/Tygodniowa Karta Czasu Pracy
Karty obserwacyjne |
P_W03 |
typy dokumentacji organizującej działalność dydaktyczną prowadzoną w szkole lub placówce systemu oświaty |
Praktyki psychologiczno-pedagogiczne
praktyki obserwacyjne
praktyki czynne |
Dziennik Praktyk/Tygodniowa Karta Czasu Pracy
Karty obserwacyjne
|
UMIEJĘTNOŚCI |
|||
P_U01 |
wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy nauczyciela, w tym sposobu interakcji z uczniami oraz sposobem planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych, a także jest w stanie aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, w tym sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej |
praktyki pedagogiczno-psychologiczne
praktyki obserwacyjne
praktyki czynne |
dziennik praktyk pedagogiczno-psychologicznych
dzienniczek praktyk obserwacyjnych karty obserwacyjne
dzienniczek praktyk czynnych karty obserwacyjne – praktyki czynne |
P_U02 |
zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych lekcję języka angielskiego |
praktyki czynne |
dzienniczek praktyk czynnych karty obserwacyjne – praktyki czynne |
P_U03 |
przeanalizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie odbywania praktyk zawodowych |
praktyki czynne |
dzienniczek praktyk czynnych karty obserwacyjne – praktyki czynne |
KOMPETENCJE SPOŁECZNE |
|||
P_K01 |
skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych. |
praktyki pedagogiczno-psychologiczne
praktyki obserwacyjne
praktyki czynne |
dziennik praktyk pedagogiczno-psychologicznych
dzienniczek praktyk obserwacyjnych karty obserwacyjne
dzienniczek praktyk czynnych karty obserwacyjne – praktyki czynne |
Osiągnięcie przez studenta efektów uczenia się zakładanych dla praktyki zawodowej
potwierdzają następujące dokumenty:
©2024 Instytut Neofilologii UBB. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Admin: Michał Lisecki