Jesteśmy UNIWERSYTETEM!

Regulamin praktyk - specjalność nauczycielska

Zasady organizacji i zaliczania praktyk w Instytucie Neofilologii UBB

W Instytucie Neofilologii UBB praktyki realizowane są zgodnie z Zarządzenie Nr 1694/2022/2023 Rektora Akademii Techniczno-Humanistycznej z dnia 18 października 2022 roku.

    Pełny i jednolity tekst regulaminu praktyk - specjalność nauczycielska [PDF]

    Skrócona instrukcja praktyk nauczycielskich na filologii angielskiej UBB [PDF]

    Poniżej wyciąg z Regulaminu. W razie wątpliwości zawsze proszę odwoływać się do jednolitego tekstu z linku powyżej.


    Instytut Neofilologii

    Wydziału Humanistyczno-Społecznego

    Uniwersytetu Bielsko-Bialskiego

     

     

    REGULAMIN PRAKTYK ZAWODOWYCH

    dla studentów kierunku filologia angielska, specjalność nauczycielska,

    studia licencjackie od naboru 2023/2024

     

    1. Praktyki zawodowe stanowią integralną część procesu dydaktycznego wynikającego ze standardów kształcenia na kierunku filologia angielska, dlatego też celem niniejszego regulaminu jest określenie zasad jej organizacji:

    - w punkcie 1 jej celów,

    - w punkcie 2 form realizacji praktyki zawodowej,

    - w punkcie 3 charakterystyki odbywanej praktyki,

    - w punkcie 4 miejsca odbywania praktyki oraz jej wymiaru czasowego,

    - w punkcie 5 organizacji i warunków zaliczania praktyk oraz warunków zwalniania studentów z obowiązku odbycia praktyki,

    - w punkcie 6 obowiązków studenta realizującego praktyki zawodowe,

    - w punkcie 7 obowiązków opiekuna akademickiego sprawującego nadzór nad studentem realizującym praktyki pedagogiczne,

    - w punkcie 8 obowiązków nauczyciela sprawującego nadzór nad studentem realizującym praktyki w wybranej placówce oświatowej,

    - w punkcie 9 spisu obowiązującej dokumentacji,

    - załączników.

     

    Regulamin praktyk zawodowych dotyczy studentów realizujących program studiów pierwszego stopnia w formie studiów stacjonarnych i niestacjonarnych na kierunku filologia angielska o specjalności nauczycielskiej od roku akademickiego 2023/2024.

    1. Niniejszy regulamin jest zgodny z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela na podstawie art. 68 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. poz.1668, z późn. zm.) w odniesieniu do realizacji praktyk zawodowych realizowanych w wymiarze nie mniejszym niż określony w standardzie kształcenia dla studiów nadających kwalifikacje pedagogiczne (nauczycielskie) na kierunku filologia angielska.
    2. W ramach realizacji praktyk zawodowych, oprócz ww. standardów kształcenia przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela podstawę prawną organizacji studenckich praktyk zawodowych na Akademii Techniczno-Humanistycznej - w tym zasad organizacji i zaliczania oraz formy i system ich kontroli, określa Zarządzenie Nr1728/2022/2023 wydane przez Rektora Akademii Techniczno-Humanistycznej z dnia 17 marca 2023 roku w sprawie wprowadzenia zmian w regulaminie organizacji studenckich praktyk, które zawiera załącznik - Regulamin organizacji studenckich praktyk zawodowych w Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej (na podstawie 23 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce(Dz. U. z 2018 r. poz. 1668 ze zmianami) oraz § 9 ust. 2 załącznika nr 2 do Uchwały Nr 1467/09/VI/2019Senatu Akademii Techniczno-Humanistycznej z dnia 6 września 2019 roku w sprawie wytycznych dotyczących projektowania i ustalania programów studiów wyższych w Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej).
    • 1

    Cele praktyki zawodowej

          Celem praktyki zawodowej realizowanej przez studentów studiów pierwszego stopnia na kierunku filologia angielska o specjalności nauczycielskiej jest kształtowanie odpowiednich postaw oraz kompetencji wymaganych w ramach realizacji zadań wychowawczo-edukacyjnych szkoły lub placówki systemu oświaty oraz środowiska, w jakim one działają. Student realizujący praktykę zawodową powinien więc zapoznać się z zadaniami dydaktycznymi realizowanymi przez szkołę lub placówkę systemu oświaty oraz ze sposobem jej funkcjonowania i organizacji pracy. Podczas realizacji praktyki student powinien zapoznać się z rodzajami dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole lub placówce systemu oświaty, a także nabyć wiedzę wynikającą z obserwacji pracy nauczyciela wychowawcy i/lub nauczyciela języka angielskiego, w tym tą, dotyczącą jego interakcji z uczniami oraz sposobu, w jaki planuje i przeprowadza zajęcia wychowawcze, ze szczególnym uwzględnieniem metod i form pracy, wykorzystywanych pomocy dydaktycznych, a także form oceniania (w tym zadawania i sprawdzania zadań domowych). Dodatkowo student ma okazję obserwować i analizować sposób w jaki nauczyciele języka angielskiego integrują działania opiekuńczo-wychowawcze oraz dydaktyczne w klasie szkolnej. Praktyki zawodowe pozwalają również studentowi na zaplanowanie i przeprowadzenie określonej regulaminem, a zgodnej z wymaganiami, liczby zajęć dydaktycznych pod nadzorem szkolnego opiekuna praktyk. Przy pomocy zarówno szkolnego opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich student może poddać swoje działania w klasie szkolnej krytycznej analizie, co prowadzi do skutecznego współdziałania pomiędzy instytucjami odpowiedzialnymi za realizację praktyk zawodowych, a co za tym idzie, pozwala na skuteczne poszerzanie wiedzy studenta.

    W związku z powyższym, realizacja praktyki zawodowej powinna pozwolić studentowi na osiągnięcie efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych, które zostały szczegółowo opisane w module dotyczącym Praktyki Zawodowej (stanowi on załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu).

    • 2

    Formy realizacji praktyki zawodowej

     

    W ramach realizacji praktyk zawodowych na studiach pierwszego stopnia na kierunku filologia angielska o specjalności nauczycielskiej, student ma obowiązek zrealizować 150 godzin praktyk, za które otrzyma 7 punktów ECTS. Realizacja praktyk rozpoczyna się na 3 semestrze studiów i trwa do semestru 5, a w jej ramach student odbywa odpowiednio:

     - w semestrze 3 - 30 godzin praktyk psychologiczno-pedagogicznych, za co otrzymuje 1 punkt ECTS;

    - w semestrze 4 - 60 godzin praktyk obserwacyjnych, za co otrzymuje 3 punkty ECTS;

    - w semestrze 5 - 60 godzin praktyk czynnych, za co otrzymuje 3 punkty ECTS.

    Praktyki odbywają się w czasie trwania semestru na nie przeznaczonego równolegle do zajęć odbywających się na danym semestrze. Istnieje możliwość przeniesienia obowiązku realizacji praktyk na inny semestr, po uprzednim uzyskaniu zgody Dziekana Wydziału Humanistyczno-Społecznego, która każdorazowo wydawana jest na wyraźną i formalną prośbę studenta i wymaga wstępnej akceptacji uczelnianego opiekuna praktyk. Zaliczenie praktyk zawodowych jest warunkiem koniecznym do spełnienia przed przystąpieniem studenta do egzaminu dyplomowego, a realizacja praktyk nie zwalnia studenta z konieczności uczęszczania na zajęcia i nie jest podstawą do usprawiedliwienia absencji.

     

    • 3

    Charakterystyka praktyk zawodowych

     

    1. Charakterystyka praktyk psychologiczno-pedagogicznych

    Podstawowym celem praktyki psychologiczno-pedagogicznej (30 godzin) jest zapoznanie się z charakterystyką funkcjonowania placówki oświatowej, w tym z obowiązująca dokumentacją (statutem, wewnątrzszkolnym systemem oceniania, przedmiotowym systemem oceniania, obowiązującym prawem oświatowym, regulaminami), a także obserwacja czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk oraz pracowników placówki w toku prowadzonych przez nich działań, ze szczególnym uwzględnieniem pracy wychowawcy, pedagoga, psychologa, nauczyciela wspomagającego, bibliotekarza oraz kierownika.  Dodatkowo, student odbywający praktyki może obserwować zajęcia pozalekcyjne, pracę kółek przedmiotowych oraz zajęć świetlicowych. Obserwacja czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk w toku prowadzonych przez niego lekcji (zajęć) oraz aktywności uczniów. W miarę możliwości, student może uczestniczyć w konsultacjach nt.  pracy wychowawczej z innymi nauczycielami, pedagogiem, psychologiem szkolnym oraz innymi specjalistami pracującymi z uczniem, np. logopedą. Podczas realizacji praktyk psychologiczno-pedagogicznych student jest zobowiązany do wypełnienia dziennika praktyk/tygodniowej karty czasu pracy, stanowiącej załącznik nr 2 do niniejszego regulaminu.

    1. Charakterystyka praktyk obserwacyjnych

    W ramach praktyk obserwacyjnych (60 godzin) studenci uczęszczają na lekcje języka angielskiego. Praktyka ma na celu zapoznanie studentów z warsztatem pracy nauczyciela języka angielskiego. Podczas jej odbywania student jest zobowiązany do analizy i wyciągania wniosków wynikających z zaobserwowanych sytuacji dydaktycznych, ze szczególnym uwzględnieniem teorii, metod oraz technik poznanych przez praktykantów podczas studiów. Podczas realizacji praktyk obserwacyjnych student jest zobowiązany do wypełnienia wymaganej dokumentacji, w tym dziennika praktyk/tygodniowej karty czasu pracy (załącznik nr 2) oraz 10 dowolnie wybranych kart obserwacji dostępnych na stronie Instytutu Neofilologii oraz w ramach załącznika nr 3 do tego regulaminu.

    1. Charakterystyka praktyk czynnych

    W ramach praktyk czynnych, realizowanych na 5 semestrze w ilości odpowiadającej 60 godzinom zajęć, student samodzielnie, aczkolwiek pod opieką szkolnego opiekuna praktyk, przeprowadza lekcje języka angielskiego. W czasie praktyk czynnych studenci wypełniają dziennik praktyk/tygodniową kartę czasu pracy (załącznik nr 2) oraz kartę obserwacyjną (15 razy) (dostępna na stronie Instytutu Neofilologii oraz w formie załącznika nr 4 do niniejszego regulaminu). Na każdej kopii karty powinien znaleźć się komentarz i podpis szkolnego opiekuna praktyk. Komentarz ten, poza ustną informacją zwrotną uzyskaną od opiekuna w szkole, jest istotną wskazówką dla studentów jako praktykantów przygotowujących się do wykonywania zawodu nauczyciela.

    • 4

    Miejsca odbywania praktyki

    Praktyki zawodowe odbywają się w szkołach i placówkach systemu oświaty, w których do zajmowania stanowiska nauczyciela są wymagane kwalifikacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela. Student samodzielnie znajduje miejsce odbywania praktyk. Szkolnym opiekunem praktyki w przypadku praktyk psychologiczno-pedagogicznych może zostać nauczyciel wychowawca (w tym również nauczyciel języka angielskiego) lub inny pracownik szkoły, który umożliwi studentowi realizacje wymaganych zadań, a w przypadku realizacji praktyk obserwacyjnych i czynnych musi to być nauczyciel języka angielskiego.

    • 5

    Organizacja i warunki zaliczenia/zwalniania z obowiązku realizacji praktyk zawodowych

     

    1. Praktyka studencka musi być zrealizowana i zaliczona przed końcem semestru, w którym zgodnie z programem studiów przewidziano jej wykonanie. Niezaliczenie praktyki jest jednoznaczne z koniecznością jej powtórzenia i niezaliczeniem semestru.
    2. Podstawą do odbycia przez studenta praktyki zawodowej jest porozumienie zawarte pomiędzy Uczelnią a placówką oświatową, w którym praktyka będzie się odbywać. Porozumienie to zawierane jest pomiędzy Dziekanem Humanistyczno-Społecznego, na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Rektora ATH, opiekunem praktyk zawodowych powołanych przez Rektora ATH do pełnienia tej funkcji a osobą reprezentującą placówkę oświatową, na okres trwania praktyki. Wzór porozumienia znajduje się w załącznikach do niemniejszego regulaminu (załącznik nr 5). Student, po uprzednim wybraniu placówki, wypełnia 2 egzemplarze porozumienia i przedkłada je do podpisu osobie reprezentującej placówkę oświatową, a następnie przekazuję w ustalonym terminie uczelnianemu opiekunowi praktyk w celu podpisania przez niego oraz Dziekana Wydziału Humanistyczno-Społecznego. Jeden egzemplarz porozumienia zostaje następnie przekazany do szkoły, w której student odbywa praktykę, a drugi pozostaje w dokumentacji uczelnianego opiekuna praktyk.
    3. Przed rozpoczęciem praktyki student musi odbyć obowiązkowe szkolenie z uczelnianym opiekunem praktyk, a fakt jego odbycia jest potwierdzany podpisem na stosownym oświadczeniu, stanowiącym załącznik nr 6 do niniejszego regulaminu.
    4. Przed rozpoczęciem praktyk zawodowych student zobowiązany jest do odbycia obowiązkowego szkolenia BHP, w terminie ustalonym z głównym specjalista ds. BHP, a fakt jego odbycia potwierdzany jest podpisem na stosownym oświadczeniu, stanowiącym załącznik nr 7 do niniejszego regulaminu.
    5. Aby móc realizować praktyki zawodowe, student musi posiadać ważne ubezpieczenie OC oraz NNW na cały okres trwania praktyki. Studenci mogą ubezpieczyć się na uczelni, a także indywidualnie (w tym przypadku student zobowiązany jest do przedstawienia kopii dokumentacji potwierdzającej zawarcie obowiązkowego ubezpieczenia, która następnie stanowi część dokumentacji związanej z realizacją praktyki).
    6. Zaliczenie studenckich praktyk zawodowych odbywa się na podstawie dziennika praktyk,
      w którym podmiot zewnętrzny potwierdza fakt odbycia praktyki (załącznik nr 2), a także – w przypadku praktyk obserwacyjnych i czynnych – kart obserwacji (10 w przypadku praktyk obserwacyjnych i 15 w przypadku praktyk czynnych), które są dostępne na stronie Instytutu Neofilologii, a także w formie załączników do niniejszego regulaminu (załączniki nr 3 i 4).
    7. Uczelnia na wniosek studenta może zaliczyć na poczet praktyki zawodowej czynności wykonywane przez niego w ramach zatrudnienia, jeżeli umożliwiła on uzyskanie efektów uczenia się określonych w programie studiów dla praktyk zawodowych. Zaliczenie wykonanej pracy w ramach stosunku pracy jako praktyki następuje na pisemny wniosek studenta (załącznik nr 8) skierowany do Dziekana Wydziału Humanistyczno-Społecznego. Do wniosku muszą być dołączone dokumenty potwierdzające zakres wykonywanych zadań. Jeśli student udokumentuje doświadczenie zawodowe lub prowadzenie działalności, które odpowiada celom i programowi praktyki, wówczas praktykę zawodową w okresie nie krótszym niż czas praktyki określony w programie studiów, można uznać za zaliczoną. Opiekun praktyki ze strony uczelni dokonuje weryfikacji i potwierdzenia efektów uczenia się, wypełniając Kartę Zaliczenia Praktyk Zawodowych (załącznik nr 9). Procedura dotycząca obiegu dokumentów w ramach zaliczania praktyki zawodowej została szczegółowo określona w piśmie okólnym nr 1/2023 z dnia 27.03.2023 wydanym przez Dziekana Wydziału-Humanistyczno-Społecznego, które stanowi załącznik nr 10 do niniejszego regulaminu.
    8. Uczelnia sprawuje nadzór organizacyjny i nadzór dydaktyczny nad przebiegiem studenckich praktyk zawodowych, natomiast nadzór merytoryczny ze strony uczelni jest sprawowany przez uczelnianego opiekuna praktyk, który jest powoływany przez Rektora.
    9. Uczelnia ma prawo do kontroli praktyk, która polega na wyrywkowej wizytacji przez opiekuna studenckich praktyk zawodowych, miejsc w których studenci realizują praktyki, jak również poprzez konsultację telefoniczną przeprowadzoną ze szkolnym opiekunem studenckich praktyk zawodowych.
    • 6

    Obowiązki studenta realizującego praktyki zawodowe

    Obowiązki studenta odbywającego praktykę zawodową na studiach pierwszego stopnia na kierunku filologia angielska o specjalności nauczycielskiej obejmują:

    1. Samodzielne wybranie miejsca realizacji praktyki zawodowej;
    2. Wypełnienie dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia praktyki zawodowej, w której skład wchodzą dwa egzemplarze porozumienia i/lub skierowanie na praktykę;
    3. Poinformowanie uczelnianego opiekuna praktyk czy placówka, w której praktyka ma się odbywać, wymaga wykonania badań lekarskich;
    4. Odbycie szkolenia z uczelnianym opiekunem praktyk oraz szkolenia BHP;
    5. Zawarcie obowiązkowego ubezpieczenia OC i NNW;
    6. Ustalenie z opiekunem praktyk w placówce oświatowej warunków i terminów odbycia praktyk;
    7. Przestrzeganie obowiązujących w placówce oświatowej przepisów wynikających z regulaminu pracy, dyscypliny pracy, przepisów bhp, przepisów o ochronie informacji niejawnych i ochronie danych osobowych;
    8. Punktualne i staranne wywiązywanie się z powierzonych obowiązków;
    9. Przygotowanie i przedłożenie akademickiemu opiekunowi praktyk dokumentacji potwierdzającej odbycie praktyki w terminie do tego wyznaczonym, w tym:
    10. w ramach sprawozdania z praktyk psychologiczno-pedagogicznych – wypełnionego Dziennika Praktyk;
    11. w ramach sprawozdania z praktyk obserwacyjnych – wypełnionego Dziennika Praktyk oraz 10 kart obserwacji zajęć;
    12. w ramach sprawozdania z praktyk czynnych – wypełnionego Dziennika Praktyk oraz 15 kart obserwacji z komentarzem i podpisem opiekuna szkolnego.
    • 7

    Obowiązki uczelnianego opiekuna praktyk

    Do obowiązków uczelnianego opiekuna praktyk zawodowych należy:

    1. akceptacja miejsca odbywania praktyki zawodowej przez studentów;
    2. przeprowadzenie szkolenia dla studentów zgodnie z instrukcją z zakresu organizacji
      i warunków prowadzenia praktyk (załącznik nr 11) oraz odbiór od studentów stosownych oświadczeń (załącznik nr 6);
    3. sprawdzenie czy student posiada ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków i/lub ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej i/lub badania lekarskie, w przypadku, gdy podmiot zewnętrzny, w którym odbywa się praktyka, wymaga takiego ubezpieczenia i/lub badań;
    4. sprawowanie nadzoru nad organizacją i przebiegiem praktyk;
    5. dokonywanie zaliczeń praktyk zawodowych poprzez wypełnienie Karty Zaliczenia Praktyk Zawodowych (załącznik nr 9) oraz dokonania odpowiedniego wpisu w protokole zaliczenia praktyk zawodowych;
    6. sporządzanie dla Dziekana sprawozdania z realizacji praktyk zawodowych za dany rok akademicki w określonym terminie (załącznik nr 12) wraz z imiennym wykazem studentów oraz zestawieniem poniesionych kosztów;
    • 8

    Obowiązki szkolnego opiekuna praktyk

    1. Sprawowanie merytorycznej opieki nad studentem oraz zapewnienie studentowi odpowiedniego stanowiska zgodnego z celem praktyki;
    2. Nadzór nad właściwą realizacją przez studenta powierzonych mu czynności;
    3. Wymianę doświadczeń i pomoc w wykonywaniu czynności, w tym udzielanie wyjaśnień i wskazówek dotyczących sposobu realizacji powierzonych studentowi zadań;
    4. Obserwacje lekcji przeprowadzanych przez studenta oraz wypełnienie kart obserwacji zajęć;
    5. Potwierdzenie faktu odbycia praktyki zawodowej poprzez złożenie podpisu na Dzienniku praktyk oraz Tygodniowej Karcie Czasu pracy.
    • 9

    Spis obowiązującej dokumentacji znajdującej się w załącznikach do niniejszego regulaminu

    1. Moduł Praktyk Zawodowych;
    2. Dziennik Praktyk/Tygodniowa Karta Czasu Pracy;
    3. Karty Praktyk Obserwacyjnych;
    4. Karta Praktyk Czynnych;
    5. Wzór porozumienia;
    6. Oświadczenie o odbyciu szkolenia z uczelnianym opiekunem praktyk;
    7. Oświadczenie o odbyciu szkolenia BHP;
    8. Wniosek o zaliczenie praktyki zawodowej na podstawie doświadczenia zawodowego;
    9. Karta Zaliczenia praktyki zawodowej;
    10. Pismo okólne nr 1/2023 z dnia 27.03.2023 wydane przez Dziekana Wydziału-Humanistyczno-Społecznego dotyczące obiegu dokumentów;
    11. Instrukcja z zakresu organizacji i warunków prowadzenia praktyki;
    12. Sprawozdanie z realizacji praktyk;

     Moduł Praktyk Zawodowych

    Druk PS_nr_9

     

    1. OPIS MODUŁU

    PRAKYKA ZAWODOWA

     

    Kierunek: Filologia angielska

    Specjalność: nauczycielska

    Poziom studiów: pierwszego stopnia

    Profil: ogólnoakademicki

    Forma studiów: stacjonarne / niestacjonarne

    Zaliczenie praktyki – rok: II, III       semestr: 3, 4, 5

    Liczba punktów ECTS: 7 (1, 3, 3)

    Czas trwania praktyki: zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela na podstawie art. 68 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. poz.1668, z późn. zm.)  w odniesieniu do realizacji praktyk zawodowych realizowanych w wymiarze nie mniejszym niż określony w standardzie kształcenia dla studiów nadających kwalifikacje pedagogiczne (nauczycielskie) na kierunku filologia angielska, praktyka pedagogiczna ma być realizowana w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin i jest na ATH realizowana w układzie około 52 tygodni.

     

     

    1. Zasady odbywania praktyki określa Regulamin praktyk zawodowych dla nauczycieli obowiązujący w Instytucie Neofilologii, który jest zgodny z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela na podstawie art. 68 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. poz.1668, z późn. zm.) w odniesieniu do realizacji praktyk zawodowych realizowanych w wymiarze nie mniejszym niż określony w standardzie kształcenia dla studiów nadających kwalifikacje pedagogiczne (nauczycielskie) na kierunku filologia angielska. W ramach realizacji praktyk zawodowych, oprócz ww. standardów kształcenia przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela podstawę prawną organizacji studenckich praktyk zawodowych na Akademii Techniczno-Humanistycznej -  w tym zasad organizacji i zaliczania oraz formy i system ich kontroli, określa Zarządzenie Nr1728/2022/2023 wydane przez Rektora Akademii Techniczno-Humanistycznej z dnia 17 marca 2023 roku w sprawie wprowadzenia zmian w regulaminie organizacji studenckich praktyk, które zawiera załącznik - Regulamin organizacji studenckich praktyk zawodowych w Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej (na podstawie art. 23 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1668 ze zmianami) oraz § 9 ust. 2 załącznika nr 2 do Uchwały Nr 1467/09/VI/2019 Senatu Akademii Techniczno-Humanistycznej z dnia 6 września 2019 roku w sprawie wytycznych dotyczących projektowania i ustalania programów studiów wyższych w Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej).
    2. Forma odbywania praktyki:
    • 3 semestr - 30 godz. praktyk zawodowych psychologiczno-pedagogicznych
    • 4 semestr – 60 godz. praktyk zawodowych obserwacyjnych
    • 5 semestr - 60 godz. praktyk zawodowych czynnych
    1. Cel i ramowy program praktyki:

    Praktyka zawodowa ma na celu kształtowanie kompetencji praktycznych poprzez zapoznanie studentów ze specyfiką placówki, w której praktyka jest odbywana, a w szczególności:

    1. poznanie realizowanych przez nią̨ zadań́, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników oraz prowadzonej dokumentacji,
    2. nabycie umiejętności planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć,
    3. współpracę z opiekunem praktyk w podejmowaniu działań́ wynikających z zastanych sytuacji oraz samodzielne podejmowanie odpowiednich działań,
    4. analizę̨ i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń́ zawodowych, w tym prowadzenie dokumentacji praktyki, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, ocenę̨ własnego funkcjonowania w toku realizowania zadań́ (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron), ocenę̨ przebiegu prowadzonych działań́ oraz realizacji zamierzonych celów, konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych sytuacji i przeprowadzanych działań́, omawianie zgromadzonych doświadczeń́ w grupie studentów (słuchaczy),
    5. nabycie umiejętności prowadzenia obserwacji zajęć́ i jej dokumentowania.
    1. Miejsca odbywania praktyki:

    Placówki oświatowe - szkoły podstawowe i przedszkola.

    1. Zakładane efekty uczenia się dla modułu zajęć:

    Numer

    (Symbol)

    Efekty uczenia się dla modułu zajęć

    Student, który zaliczył moduł zajęć zna i rozumie/potrafi/jest gotów do

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    WIEDZA

    P_W01

    zadania dydaktyczne, które są realizowane przez szkołę lub placówkę systemu oświaty, w której odbywają się praktyki

     

    P_W02

    sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły lub placówki systemu oświaty, w której odbywają się praktyki

     

    P_W03

    typy dokumentacji organizującej działalność dydaktyczną prowadzoną w szkole lub placówce systemu oświaty

     

    UMIEJĘTNOŚCI

    P_U01

    wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy nauczyciela, w tym sposobu interakcji z uczniami oraz sposobem planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych, a także jest w stanie aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, w tym sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej

     

    P_U02

    zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych lekcję języka angielskiego

     

    P_U03

    przeanalizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie odbywania praktyk zawodowych

     

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE

    P_K01

    skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych.

     

     

     

    1. Treści programowe zapewniające uzyskanie efektów uczenia się dla modułu zajęć:

    Szczegółowe treści realizowane na praktykach zawodowych pedagogicznych określa Szczegółowy Program Praktyk Zawodowych Pedagogicznych tworzony w uzgodnieniu przez poszczególnych nauczycieli-opiekunów praktyk w placówkach, w których studenci odbywają̨ praktyki.

    W trakcie praktyk student zobowiązany jest do prowadzenia dokumentacji praktyk, konfrontowania wiedzy teoretycznej z praktyką, ocenienia własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela, konsultowania się z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i prowadzonych lekcji.

     

    Semestr III - praktyki pedagogiczno-psychologiczne (30 godz.), 1 pkt. ECTS

    Przygotowanie praktyczne w zakresie psychologiczno-pedagogicznym odbywa się̨ w semestrze zimowym. Student odbywa praktykę̨ w wybranych szkołach pod opieką i kierunkiem nauczyciela, gdzie zapoznaje się ze specyfiką szkoły podstawowej lub przedszkola; w szczególności poznaje realizowane przez nią zadania opiekuńczo-wychowawcze, sposoby organizowania pracy pracowników i uczestników procesów pedagogicznych oraz sposoby prowadzenia dokumentacji szkolnej.

     

    Semestr IV - praktyki obserwacyjne/bierne (60 godz.), 3 pkt. ECTS

    W toku praktyk obserwacyjnych student obserwuje czynności podejmowane przez opiekuna praktyk podczas prowadzonych przez niego lekcji, w tym: tok metodyczny lekcji; stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne; interakcję dorosły (nauczyciel, wychowawca) – uczeń; procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w klasie, ich prawidłowości i zakłócenia; sposoby aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziomu aktywności poszczególnych uczniów; sposoby oceniania uczniów; sposoby zadawania i kontrolowania pracy domowej; dynamikę i klimat społeczny klasy; funkcjonowanie w czasie lekcji poszczególnych uczniów, z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych; działania podejmowane przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny; organizację przestrzeni w klasie i  sposoby jej zagospodarowania.

     

    Semestr V – praktyki czynne (60 godz.), 3 pkt. ECTS

    W ostatnim semestrze praktyk student, w porozumieniu z nauczycielem-opiekunem praktyk w danej jednostce, opracowuje autorskie konspekty zajęć uwzględniając organizację pracy w grupach, przygotowywanie pomocy dydaktycznych, środków multimedialnych i technologii informacyjnej. Przy wsparciu nauczyciela-opiekuna oceniania uczniów i określa praktyczne sposoby sprawowania kontroli nad ich pracą w toku zajęć oraz szczegółowe działania na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych.

    Uczy się również, jak aktywnie pełnić rolę nauczyciela, czyli formułuje cele; dobiera metody i formy pracy oraz środki dydaktyczne; dostosowuje metody i formy pracy do realizowanych treści, etapu edukacyjnego oraz dynamiki grupy uczniowskiej; organizuje i prowadzi lekcje w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze; wykorzystuje w toku lekcji środki multimedialne i technologię informacyjną; dostosowuje sposoby komunikacji do poziomu rozwoju uczniów; animuje aktywności poznawcze i współdziałanie uczniów; rozwija umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnej; organizuje pracę uczniów w grupach zadaniowych; dostosowuje podejmowane działania do możliwości i ograniczeń uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; diagnozuje poziom wiedzy i umiejętności uczniów; analizuje i interpretuje zaobserwowane albo doświadczane sytuacje i zdarzenia pedagogiczne.

     

    1. Odniesienie efektów uczenia się do form zajęć i sposób oceny efektów uczenia się:

    Numer

    (Symbol)

    Efekty uczenia się dla modułu zajęć

    Student, który zaliczył moduł zajęć zna

    i rozumie/potrafi/jest gotów do

    Odniesienie do form zajęć

    Sposób weryfikacji i oceny efektu uczenia się

    WIEDZA

    P_W01

    zadania dydaktyczne, które są realizowane przez szkołę lub placówkę systemu oświaty, w której odbywają się praktyki

    szkolenie BHP

     

    praktyki

    psychologiczno-pedagogiczne

     

    praktyki obserwacyjne

     

    Dziennik Praktyk/Tygodniowa Karta Czasu Pracy

     

    Karty obserwacyjne

    P_W02

    sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły lub placówki systemu oświaty, w której odbywają się praktyki

    praktyki

    psychologiczno-pedagogiczne

     

    praktyki obserwacyjne

     

    praktyki czynne

    Dziennik Praktyk/Tygodniowa Karta Czasu Pracy

     

    Karty obserwacyjne

    P_W03

    typy dokumentacji organizującej działalność dydaktyczną prowadzoną w szkole lub placówce systemu oświaty

    Praktyki psychologiczno-pedagogiczne

     

    praktyki obserwacyjne

     

    praktyki czynne

    Dziennik Praktyk/Tygodniowa Karta Czasu Pracy

     

    Karty obserwacyjne

     

    UMIEJĘTNOŚCI

    P_U01

    wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy nauczyciela, w tym sposobu interakcji z uczniami oraz sposobem planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych, a także jest w stanie aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, w tym sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej

    praktyki pedagogiczno-psychologiczne

     

    praktyki obserwacyjne

     

    praktyki czynne

    dziennik praktyk pedagogiczno-psychologicznych

     

    dzienniczek praktyk obserwacyjnych

    karty obserwacyjne

     

    dzienniczek praktyk czynnych

    karty obserwacyjne – praktyki czynne

    P_U02

    zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych lekcję języka angielskiego

    praktyki czynne

    dzienniczek praktyk czynnych

    karty obserwacyjne – praktyki czynne

    P_U03

    przeanalizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie odbywania praktyk zawodowych

    praktyki czynne

    dzienniczek praktyk czynnych

    karty obserwacyjne – praktyki czynne

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE

     

     

     

     

     

    P_K01

    skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych.

    praktyki pedagogiczno-psychologiczne

     

    praktyki obserwacyjne

     

    praktyki czynne

    dziennik praktyk pedagogiczno-psychologicznych

     

    dzienniczek praktyk obserwacyjnych

    karty obserwacyjne

     

    dzienniczek praktyk czynnych

    karty obserwacyjne – praktyki czynne

     

     

    1. Sposób potwierdzenia i oceny osiągnięcia przez studenta efektów uczenia się zakładanych dla praktyki zawodowej:

    Osiągnięcie przez studenta efektów uczenia się zakładanych dla praktyki zawodowej

    potwierdzają następujące dokumenty:

    • Dziennik Praktyk/Tygodniowa Karta Czasu Pracy
    • Karty obserwacyjne praktyk
    • Karta zaliczenia praktyki zawodowej

    ©2024 Instytut Neofilologii UBB. Wszystkie prawa zastrzeżone.
    Admin: Michał Lisecki

    Zapisano